torsdag

Jag hör saker


Musik....

För vissa inte alls nödvändigt, men för mig ovärderlig. Jag försöker vara musikliberal, dvs. att inte fördömma personer som lyssnar på sådan musik som man egentligen inte kan lyssna på. Detta tar sig uttryck i kampen att förstå och försöka att acceptera dansband, MTV-sörjan, mesta av rap och en hel del "brittpop/rock" (The Verve, U2, Oasis m.fl.) Detta går inte så bra och vardagligen så idiotförklarar jag MTV.

Musiken är viktig då den kan få mig att t.ex. klara av en jobbig dag, avreagera känslor, lugna ner mig, känna hat/bli arg, känna vemod, känna kärlek, känna sorg, och mycket mera. Med det sagt så kan jag lyssna på musik bara för att det är musik.

Mina husgudar (ja, då det inte är familjens husgudar)
  • Metallica
  • Rammstein
  • Clawfinger
  • The Offspring

Sedan har vi ett gäng mindre husgudar som t.ex: (utan inbördes ordning)

  • Loke
  • Lars Winnerbäck
  • Gråfötterna
  • In Extremo
  • Saor Patrol
  • Corvus Corax
  • Cornelis Vreswijk
  • Ebba Grön
  • Nationalteatern
  • Nirvana
  • Björn Afzelius

I sin barndom fick hjärnan influenser från både far och mor, som lever kvar i högsta grad. Från far kom den revolutionerande svarta musiken, Rock´n Roll (Det mesta du kan tänka dig) samt en mindre dos av intresse/tycke för sjuka/konstiga låtar. Mor gav mig politisk revolutionsmusik som, t.ex. Hola Bandola Band, Nationalteatern, Röda Bönor (Vi barn minns ännu raderna ur "Det ska bli slut på rumban" med skräckblandad nostalgi; Freud står och beundrar sin avundsvärda kuk.

Ur denna sörjan var man tvungen att bryta sig loss. Min första musikstil var Eurotechno/disco (E-type, Herbie, Reel 2 Reel, Culture Beat m.fl.) Den gled över i allt mer tyngre basgångar och så småningom till Grunge, med Nirvana i spetsen (Ja, med hela paketet, kläder, frisyr osv.) Sedan följde punken och kompisar introducerade Metallica. Hårdrocken var här för att stanna. Hjärnan har idag svårt att förstå varför den fastnade för den första musikstilen och att den än idag, när den får höra låtar därifrån, blir barnsligt glad och nostalgisk och gärna rör kroppen i tidsenliga danssteg......dansrörelser....

Skall ny musik ta sig in på husgudsplats måste den gå igenom en hård gallring. Inte nog med att artisten måste ha bra musik (företrädelsevis då hårdrock/punk/visa) så måste texten i låtarna vara vettiga och givande.Gärna slå an med mina politiska preferenser, sjuka sinne och/eller öppna nya dörrar. Artisten får gärna ha en X-faktor. Rammstein är ett lysande exempel.


www.metallica.com ___ www.rammstein.de ___ www.inextremo.de ___ www.lokeloke.se ___ www.offspring.com ___ www.davidbergqvist.se ___ www.clawfinger.net ___ www.saorpatrol.com

Inga kommentarer: