torsdag

Figurer

Rollspel och figurspel utgör också en stor del av mitt intresse. Rollspel är ett annat ord för verklighetsflykt. Vissa jagar älg, paddlar kanot, spelar golf, samlar frimärken, jag låtsas vara någon annan tillsammans med ett gäng andra som också låtsas vara några andra... För närvarande spelar jag med ett kompisgäng på fyra personer (exklusive mig) och just nu spelar vi Mutant, den svarta eller nya, fast numera gamla nya Mutant.......

Just nu sitter jag och klurar på en egen Eon-kampanj. Den kommer nog bli lite annorlunda mot vad killarna vanligvis är vana vid. Får se om de nappar på att ha mig som spelledare och om de vill spela Eon igen.
Rollspel jag äger:
Eon (Komplett)
Mutant (Komplett)
Neotech (Nästan komplett)
Vampire (Några få böcker men en hel del på PDF)
Viking (Nästan komplett)

Vidare håller jag även på med att utveckla ett sjösalgsspel "Klart Skepp" Detta spel har från början utvecklats av en kompis och vi är ett mindre gäng som speltestar/spelar och utvecklar det kontinuerligt. Min del har mest bestått i att gräva fram historiska fakta (om t.ex. skjutavstånd, olika laddningar, befästningstyper m.m.), bollplank/idéskapare för regelutveckling/framtagande och layoutförslag. Så förutom att få spela så får jag även min dos av att gräva i stridsteknik och allt möjligt som hör krig till, när vi utvecklar spelet. :-)
Spelet "utspelar" sig från ca 1750-1815, men främst under Franska revolutionen och Napoleonkrigen.
Fartygsmodellerna köper vi vanligtvis från England av Rod Langton. Sedan är det bara att måla och rigga skeppet och så är det klart för drabbning. Skalan är 1:1200.
Vidare arrangerar vi alltid ett historiskt slag på GothCon varje år. 2010 blir det en favorit i repris, Slaget vid Nilen. Vi har nämligen spelat det förrut, men inte i så stor skala som vi tänker göra nu. Istället för förra gången då vi hade totalt 10 skepp, skall vi nu har ca 24 skepp. Dvs. nästan full styrka om man jämför med verkligheten.

Jag äger dock bara ett färdigt fartyg för tillfället. Men det ligger flera stycken i tillverkningskö. Bl.a.:
Ett franskt 120 kanoners linjeskepp, 1:a rang
Ett brittiskt 100 kannoners linjeskepp, HMS Victory, 1:a rang
Tre franska 74/80 kanoiners linjeskepp, 3:e rang
Ett spanskt 140 kanoners linjeskepp, Santisima Trinidada, 1:a rang.

Tanken är att bygga upp två egna eskadrar av brittisk respektive fransk nationalitet centrerade runt 100 och 120 kanonersskeppen.


Närbild från ett slag på den gamla spelplanen. Plattan ni ser bakom de båda skeppen är till för att lägga fartygsbåtarna på, då man har dem på släp.


Startpositioner, fartygen ligger på linje. Motståndarna befinner sig snett ovanför bilden. Lägg märke till spelplanen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis på 29årsdagen

Hoppas flaskorna smakade bra.

Och att Ni är på bättringsvägen från kräkeländet

Kram Ann-Britt