torsdag

Scitzofreni



Jag tillhör en av alla de människor som håller på med lajv*
Jag har fastnat för historiska lajv med milda fantasyinslag. Dock vill jag gärna och har varit nära att deltaga på bl.a. Vampirelavj och rena fantasylajv. Till detta hör också att jag gärna sysslar med blankvapenstrid och deltar på olika medeltsidjippon/marknader, utklädd förståss. Ett par kompisar i en rollspelsförening vi hade, pratade om ett lajv de skulle åka på. Jag hakade på och har inte släppt taget sedan dess. Hur detta intresse började vet jag ej, men det är alltid kul att skylla på syster hjärna. Hon klädde alltid ut mig och henne själv, när vi var små. (Hon är ca 8 år äldre än mig) Vilket jag fortsatte att utveckla på egen hand när jag blev större. Har bl.a. minnen av att jag tillverkade ett bröstpansar av två hårda papperspärmar och mängder eltejp, när jag var liten.

Lajv låter mig få utlopp för mitt historiska intresse, samhällsintresse, behovet av att "stå på scen", hobby, tillverka kläder, saker m.m., samt umgås med vänner och bekanta.

Jag håller på att bygga två olika typer av krigare, en sentida "viking" född i svealänderna men verkandes i öster (Gårdarike) och en "riddare" från skarven 11-1200-talet.
Dessa två kommer att presenteras utförligare senare, med bilder och annat.


Mitt första lajv skedde 2001 och var KIR2 (Kampen i ringen), nästa år återvände jag och några få kompisar med ett stort kompisgäng till KIR3 och vi introducerade följet Ulvfang i KIR-kampanjen. Även KIR4 och 5 fick besök.... Jag spelade rollen Jozen och var Eric Ulvfangs högerhand och medgrundare till följet. På 7:an (ingen 6:a) dog ledaren och följet. på KIR 8 spelade några kompisar förrymda Ulvfangare. Vi brukade träffas året om och snacka och förbereda inför kommande KIR. Dessutom firade vi midsommar tillsammans ibland och åkte i samlad trupp på andra jippon. Stora delar av gruppen åkte/åker även på Domen över Hjorvard. Numera har vi ingen aktivitet med Ulvfang, vilket åtmindstonde jag saknar jävligt mycket. UUVEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!

Några ur gruppen från KIR5

På KIR 8 spelade jag en roll inom Kungshirden. Denna roll gifte sig med ätteöverhuvudet för Rindätten och spelade gräsänkling, med sin bror i släptåg som vanligt, under kamperna 1109.

Toruns tappra, en av tre flockar i Kungens hird under KIR8. På bilden bär jag inte full härklädnad, bara hjälmen, sköld och svärd. Rustningen är hämtad från öster, vilket syns på hjälm och arm+benskenor (som då inte är med på bild...)
Ilona, Tord, Bröle, Bore, Torunn, Lage, Ottar och Hauk

Hauk och Ottar inför KIR9. Ottar har i denna uppsättning valt en mer traditionell och "gamalmodig" look. Den består bl.a. i en svart yllerock, hämtad österifrån (mongolisk) med snörning längst upp på högersidan, bruna yllebyxor i pösmodell (som också från början kommer öster ifrån) med vita och blåa ränder som bildar rutmönster, mörkröda benlindor i ylle och låga skor. Hauk kör en mer nymodig look och har en linnetunika i kontinentalt snitt och halft pösiga byxor. Båda saknar blingbling då vi missade att ta på detta till fotot, samt att våra vapen heller inte är med... Ottar och Hauk kommer från en norsk stormannaätt.













* Interaktiv teater utförs live och utan regi och manus. Lajv kan t.ex. utspela sig i historiska, framtids eller fantasy-miljöer. Man klär ut sig till en roll som spelas så länge som arrangemanget håller på och agerar dygnet runt i denna roll.

2 kommentarer:

Mickis sa...

haha shit Oskar, googlade utav en anledning "Ulvfang" för att se hur mycket vi finns med i och hittar din blogg! OCH en bild där jag är med! xD grymt!

// Mickis// Ilja

Lilleman säger: sa...

:-)
Bugar och bockar.
En gång en Ulvfangare, alltid en Ulvfangare.