torsdag

Jag ser saker


Film är nödvändigt för hjärnan.
Handling, foto, skådespel, IQ-nivå är fyra viktiga delar av en film. Denna sektion är dedikerad till det hjärnan finner intressant angående film. Hjärnan har även läst filmkunskap på gymnasiet och anser väll att den har en hyfsad stor samling hemma. Hjärnan vill ha "köpfilm", alltså inte bränd, om den ska få plats i hyllan. Lilleman diskuterar gärna film med andra, även dig.

Krigsfilmer
Vet ej varför jag gillar att se blodiga, hemska och katastrofala rullar... Mycket hänger nog ihop med mitt historieintresse och den fetisch för krigsleksaker jag hade när jag var liten. Vissa säger att denna fetisch gäller än idag. Hur som helst så är detta en av mina favoritgenrer, som jag dock inte så ofta får tillf'älle att titta på.

Tecknat
Undviker mycket gärna det sliskiga Disney-träsket. Ser gärna teckant överlag och fåret Shaun tillsammans med Asterix utgör några av favoriterna. Teckant gör sig ofta bäst i serieform, t.ex. Simpson, Myggan, Oggy och kackerlackorna, Family Guy m.fl. Barn är utmärkta för att förkläda ett intresse för tecknat...

Komedi
Vem gillar inte att skratta och ha roligt... Men vi gör det till olika saker. Om hjärnan sjäv får välja så blir det gärna t.ex. Monty Python (shower, filmer och serier), Rowan Atkinson (Mr. Bean och Black Adder m.fl.) Fares Fares filmer, även om de inte alltid är renodlade komedier är oerhört roliga. Andra exempel åp LIllemanhumor är Hem till Midgård, här kan man ju ligga dubbelvikt i timmar.

Jim Carrey
Denna gigant bland lilleputtar. En av favoritskådisarna och han skall helst göra komedier. Jag har hittills inte lagt ögonen på en dålig film som han medverkat i. Såg han för första gången i The Mask och hängivenheten cementerades iom ett biobesök där Cable Guy visades. Därefter gick det lavinartat utför med Ace Venturafilmerna. Ändlösa filmrepliker har citerats ur dessa två rullar inför något oimponerade vänner...

Parodi/Satir
Alltid kul med saker som driver med andra, speceillt film som driver med andra filmer, samhällsfenomen, personer, åsikter m.m. Ex. Hot Shots, Scary Movie, Plump Fiction, Epic Movie

Epos/äventyr
En annan av toppgenrerna. Här smälter historia, krig, drama, snyggt foto m.m. ofta ihop till en bra blandning. Filmer som Master and Commander, Kingdom of Heaven, Braveheart (även om den är historiskt felaktig på många punkter) Troja, Alexander, LOTR-trilogon m.fl. är "mästerverk".

Exempel på filmer vi gillar:
  • Stalingrad

  • Lock stock and two smoking barrels

  • LOTR

  • Star Wars

  • The Others

  • Cinema Paradisio

  • Kingdom of heaven

  • Braindead

Exempel på filmer vi inte gillar

  • En isprinsessas dagbok

  • Beck

  • Pearl Harbour

  • Snakes on a plane

  • Dirty Dancing

  • Daylight

  • Deep blue sea

1 kommentar:

K sa...

Skyll dig själv. Jag VARNADE dig!